Gazeta Olsztyńska: Czy Gietrzwałd sprzeda duszę?

Gietrzwałd dla mieszkańców regionu jest dobrze znany. Pozostali, jeśli są katolikami, to wiedzą, że Gietrzwałd słynie z objawień Matki Bożej, jedynych uznanych w Polsce oraz że od 1877 roku jest miejscem cudów. Turyści zaś cenią jego przepiękne położenie. Warto dodać, że liczba osób, które znają i odwiedzają to urocze miejsce, to około jeden milion rocznie, co jest liczbą imponującą i wymagającą porządnej infrastruktury z bezpiecznym dojściem lub dojazdem.

Tymczasem wioska od pewnego czasu stała się znana nie tylko z powodu maryjnych objawień, ale z powodu poważnego konfliktu, który dotyczy ulokowania w jej sąsiedztwie inwestycji Lidla, który jest niemiecką siecią sklepów dyskontowych, działającą w 30 krajach. […] I oto tuż obok wioski (szłam 13 minut od miejsca potencjalnej zabudowy do gietrzwałdzkiego kościoła) ma powstać kolejne „Centrum Dystrybucyjne Lidl w Gietrzwałdzie”, którego dane zaczerpnięte z Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia są następujące: powierzchnia działki – 41,37 ha. Powierzchnia zabudowy – 7 ha, po rozbudowie – 81 640 mkw. Powierzchnia utwardzona – 90 396 mkw. Wymiary magazynu: dł. 440,25 m, szer. 153,32 m, wysokość 24 m + wentylatory na dachu. (jak pisze za „Gazetą Gietrzwałdzką” red. Adam Socha z portalu „Debata”, wysokość dachu magazynu z wentylatorami będzie wynosić 161 m n.p.m., dla porównania wysokość wieży Sanktuarium to 159 m n.p.m.). Centrum będzie pracować 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę. Ruch pojazdów dobowy: osobowych – 180, TIRów – 160 (miejsca parkingowe na 299 aut osobowych i 148 TIR-ów, każde miejsce parkingowe użyte będzie raz na dobę). Pojazdy będą wyjeżdżać na szosę DK16, która od Gietrzwałdu do Ostródy jest jednopasmowa, bez pobocza.

Czytaj dalej na stronie Gazety Olsztyńskiej.